donderdag 17 februari 2011

Formule 1, een politiek spelletje

Tunesië, Egypte, Iran en Libië en nu ook Bahrein. Bahrein is normaal gesproken niet meer dan een oliestaatje in het rijtje Qatar, Dubai, Abu Dhabi en Kuweit. Maar ook Bahrein heeft een koninklijke familie die er vrij lang zit, en daar hebben ze onderhand genoeg van.

Normaal gesproken zou ik dit ook hebben weggewuifd, wéér een revolutie. Doe eens wat nieuws, ik ben er wel klaar mee. Maar Bahrein is een geval apart voor mij, op 13 maart wordt daar de eerste Formule 1 Grand Prix van dit seizoen verreden. Dus wat dat betreft is de timing 'niet zo heel erg praktisch', hoewel een revolte zich meestal beperkt tot één Tahrir Plein is een evenement als een Grand Prix ideaal om je nieuwe idealen te spuien.

Even in vergelijking: op een gemiddelde Grand Prix komen er meestal twee of soms zelfs drie keer zoveel man af als de gemiddelde voetbalwedstrijd, en een Grand Prix gaat live de hele wereld over met een schare van om en nabij de 200 miljoen man die om de twee weken op zondag op de bank zitten. Daarop komt nog dat de eerste en de laatste Grand Prix altijd wat meer publiciteit en kijkers trekt dan normaal, we hebben het hier dus niet over een Limburgs Kampioenschap Sjoelen.

Deze morgen leek het nog allemaal aan dit verhaal voorbij te gaan, FIA (Autosportbond) president Jean Todt liet weten: 'er is op dit moment geen reden tot onnodige bezorgdheid in Bahrein'. Ietwat een understatement, want echt rustig was het nou óók weer niet. Al het politieke leek bij het politieke te blijven totdat ik om een uur of een hoorde dat de GP2 race, dit weekend in Bahrein, daadwerkelijk was afgelast. GP2 kan gezien worden als de Formule klasse die net onder de Formule 1 zit. 

Maar het feit dat men nú de conclusie trekt om te vertrekken (alles en iedereen is in principe klaar te beginnen) zegt veel. Wat nog meer zegt is dat dit geen beslissing is van de organisatie, noch de FIA, de lokale autosportbond (lees: de regering) deelde vanmiddag de lakens uit. Zonder enige tegenspraak, want ja de overheid deelt de 'vergunningen' uit. 

Gelukkig hebben we nog drie weken de tijd, hoewel er ook een testsessie gepland staat in het weekend voor de Grand Prix. De FIA wil er op dit moment nog niet over denken om de Grand Prix te annuleren c.q. te verplaatsen (Abu Dhabi en Qatar hebben een F1-waardig circuit). Mogelijk komt er morgen meer duidelijkheid. 

Welk besluit genomen wordt over de Grand Prix is te onzeker, enige leidraad kan de testsessie van over twee weken zijn, als de FIA daar al verstek laat gaan lijkt mij een Grand Prix een week later onwaarschijnlijk, totdat we meer weten wat mogelijke scenario's:

1. De testsessie wordt verplaatst naar Abu Dhabi, zou een praktische overweging zijn aangezien veel van de test met de nieuwe Pirelli banden gedaan is in Abu Dhabi, en het is het dichtstbijzijnde F1 circuit.

2. De testsessie blijft in Europa: Zekere voor het Onzekere, de FIA besluit om de testsessie in Spanje te houden (teams zijn al in Barcelona voor de test van dit weekend).

3. De testsessie blijft staan, en men wacht op nieuwe ontwikkelingen. In dat opzicht heeft de FIA een punt, zo laat ze merken dat ze niet direct terugdeinzen voor elke dreiging en houdt ze alle opties open.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten